Terapia Poznawczo-Zachowawcza. Odczucia cz.2

Uczę się myśleć

Depresja i odczucia
Spróbujemy znaleźć wiadomość w odczuciach jakie doznajemy.
Nasze odczucia działają jak wskaźniki w aucie. Alarmują nas, że musimy podjąć jakąś akcję aby zadbać o dobrą kondycję samochodu.

Innymi słowy, nasze odczucia przekształcają wiadomość jak również sugerują prawidłową akcję abyśmy byli psychicznie zdrowi.

 

ZŁOŚĆ
Wiadomość – coś stoi na przeszkodzie abyśmy osiągneli swój cel.
Co zrobić ?
Zidentyfikuj ten swój cel i zmień ten cel lub sposób, w który chcesz go osiągnąć.

NIEPOKÓJ
Wiadomość – coś nadchodzi co stanowi, że czujemy się zagrożeni, postawieni w stan gotowości i co odbiera nam energię.
Co zrobić ?
Zidentyfikuj jak najszybciej sens tego zagrożenia. Zastanów się jakie mogłoby być obecnie lecz postaraj się to odczucie okroić, rozpoznać co w nim może być wytworem Twojej wyobraźni. Wtedy dopiero zastanów się jakie poprawne działanie możesz w tym kierunku podjąć.

CZUJĘ SIĘ WINNY -Typ 1
Wiadomość – przekroczyliśmy pewien standard, który dla siebie w życiu wyznaczyliśmy.
Co zrobić ?
Po prostu przestać działać w ten sposob. Już się ukaraliśmy, czujemy się winni.

CZUJĘ SIĘ WINNY -Typ 2
Wiadomość – nie daliśmy radę zaspokoić standardów, jakie nam ktoś inny narzucił, na przykład rodzice. Słyszymy, nie tak Cię wychowaliśmy, planowaliśmy inaczej Twoją przyszłość…i inne brrr.
Co zrobić ?
Zastanów się jakie są te oczekiwania, których nie dałeś rady spełnić i pamiętaj jeśli nie przekraczasz standardów moralnych to te inne są częścią Twojego życia. To jest ważne co Ty myślisz, co Ty czujesz bo to jest i będzie Twoje tylko życie.

JESTEM ZRANIONY
Ktoś nas zawiódł, nasze oczekiwania, nasze nadzieje lub nasze zaufanie.
Co robić ?
Zastanów się, jakie te oczekiwania odnośnie tej osoby wyznaczyliśmy. Czy są one sprawiedliwe, poprawne?
Nie oceniajmy tej osoby tylko poprzez tą jedną sytuację, zastanówmy się jakim człowiekiem była i jest.
Każdy z nas popełnia błędy.

SMUTEK
Straciliśmy kogoś lub coś co było dla nas bliskie, cenne. Nie możemy tej osoby zastąpić nikim innym. Nie możemy znaleźć drugiej takiej rzeczy.
Co powinnismy zrobić ?
Tu podam Wam mój przykład. Straciłam jednego dnia dziecko. Nie zastąpię go nikim innym….
Zobaczyłam co jest tak naprawdę w życiu ważne. Mam swoje standardy moralne, cieszę się małymi rzeczami a spacerując z psem zachwycam się cudowną przyrodą.
Jeśli stracisz przyjaciela w życiu to pamiętaj, ze ktoś inny nie zastąpi juz go ale tez może być Twoim przyjacielem.
O rzeczach materialnych tu celowo nie wspomnę i chyba rozumiecie dlaczego.

Depresja i odczucia

JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY MYŚLAMI I ODCZUCIAMI

Chociaż są one połączone to są zupełnie innymi sprawami.

Myśli są słowami, które docierają do Twojej świadomości. Przybierają formę zdań lub fraz.
Na przykład : nikt mnie nie lubi, jestem do niczego i moja przyszłość jest niewesoła.

Odczucia są naszymi emocjami, przeważnie możemy określić je jednym słowem. Odczucia kształtują naszą kondycje psychiczną i fizyczną.
Na przykład : jestem szczęśliwy, jestem smutny czy zmartwiony.

Odczucia nie możemy zmienić, to jest opis i trudno zmienić jak się czujemy po danych wydarzeniach czy sytuacji.
Myśli jako, że są one naszą oceną nie są trudne do zmiany ponieważ ich trafność jest ” jak kto widzi „, czyli dyskusyjna.
Odczucia fizyczne są zazwyczaj powiązane z odczuciami psychicznymi ( serce moje biję mocniej bo się zdenerwowałem tym lub tamtym ).

Kiedy mówisz swoje zdanie do kogoś ( i to jest bardzo ważne ) zacznij swoje zdanie od :
Czuję się jak…..Czuję, że…….., wtedy nie wyrażasz swoich odczuć bezpośrednio lecz raczej jako Myśl, która jest do tego odczucia załączona.
Na przykład : Czuję się zraniona kiedy mnie okłamujesz, zamiast „nie rób kłamco ze mnie idiotki”.
Najpierw powiedz swoje odczucia, jak sie Ty czujesz gdy….
Nie tylko jest ładniej ale wtedy podobno bardziej „dociera”, według psychologów 🙂

Nauczenie się różnicy pomiędzy odczuciami a myślami na początku tak łatwo może nie przyjść lecz praktykując i przede wszystkim obserwując siebie nabierzemy praktyki.

Ostatnio- sytuacja
W pracy- sytuacja
Nie chce tego robić-myśl
Jestem zraniony- emocje
Zbyt pochopnie oceniasz sytuacje- myśl
Jesteś próżny-myśl
Czuję się upokorzony- emocje

Tu chcę się z Wami podzielić takim moim spostrzeżeniem na temat tej całej terapii Poznawczo – Zachowawczej.
To nie jest takie proste, ja musiałam każdy temat przeczytać kilkakrotnie, nie dlatego, że jestem tuman ale czytając kolejny raz próbowałam znaleźć swoje przykłady ze swojego życia, ze swojej choroby.
Takich suchych zdań nie zapamiętasz ale zapamiętasz sytuacje, do której te zdania zastosujesz i wtedy dopiero wyda Ci się to klarowne i łatwe do zapamiętania.
Wróć proszę nie raz do poprzednich wpisów z tej psychoterapii abyś ogarnął ją jako całość.
Nam terapeutka kazała myśli zapisywać oraz towarzyszące im odczucia, to pomaga.
Nie sądzę, ze w Polsce na czym innym ta terapia polega. Jest ona tylko jedna, choć inaczej może być wytłumaczona.
To nabierze sensu, zobaczysz. Jeśli wiesz, że ktoś bliski Tobie cierpi na depresję to przekaż mu tą treść choć jak już wcześniej wspominałam, nie zastąpi ona realnej psychoterapii w grupie. Ale zawsze coś.

Psychoterapia
Życzę Wam dużo zdrowia i optymizmu oraz radości z drobnych rzeczy !

Napisano w Wiem więcej Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*