Terapia Poznawczo Zachowawcza. Myśli cz.2

image

Jaki cel ma Terapia Poznawczo Zachowawcza ?

Zmienić sposób, za pomocą którego myślisz o sobie i o wszystkim wokół.
Nauczyć się rozpoznawać ten niezdrowy sposób myślenia i zachowania.
Zyskać umiejętności, które pozwolą Ci zmierzyć się z „chorymi” myślami.
Zastosować te wyuczone umiejętności w codziennym życiu aby czuć się szczęśliwym.

Terapia ta w bardzo skuteczny sposób uczy odnajdywać te niezdrowe myśli, określić je i zmienić sposób naszego myślenia w ten bardziej realny i pomocny.
Jak już wspomniałam w poprzednim wpisie w części pierwszej Terapii Poznawczo Zachowawczej, nie mamy wpływu na pojawianie się tych myśli w naszym umyśle ale napewno możemy kontrolować co z nimi zrobić.
Poprzez zmianę sposobu interpretowania wydarzeń zmieniamy sposób, w jaki odczuwamy siebie i mamy lepsze zdanie o sobie. Już nie takie negatywne, depresyjne. Musimy zyskać więcej kontroli nad własnym życiem.
Wyobraźmy sobie,że mamy dwa zbiorniki w naszej głowie. Do jednego wędrują pozytywne myśli a do drugiego te zniekształcone przez nas – negatywne. To nikt inny tylko my je tam skierowaliśmy poprzez filtr naszej samooceny lub oceny. Przychodzi automatyczna myśl negatywna my ją filtrujemy, rozpoznajemy, nadajemy jej kierunek i ląduje ona w zbiorniku.
I to od nas zależy w którym.

TERAPIA POZNAWCZO ZACHOWAWCZA TO :

Sytuacja ———–Interpretacja——-Odczucia,Zachowanie,Reakcja

Nie mam energii———-Napewno jestem poważnie chora——-Smutek, Niepokój, Panika

Pamiętacie sąsiadkę, która nie zauważyła nas w sklepie ? Pierwsza myśl była, ze ona udaje, że mnie nie widzi.
To jest zaburzony i zniekształcony sposób myślenia. Aha, pomyslałam w ten negatywny i proroczy sposób. Dodam
do swojego sposobu myślenia trochę wiary, optymizmu a nawet humoru. Zadzwonię dziś do niej i spytam się co słychać, przecież tak często ze sobą rozmawiałyśmy….

Psychoterapia-myśli

Psychoterapia-myśli

ZNIEKSZTAŁCENIA MYŚLI – CZYM ONE SĄ ?
Bardzo szybkimi, automatycznymi sposobami myślenia, za pomocą których określasz siebie i wszystko dookoła.

JAK ONE WYGLĄDAJĄ ?
Są negatywne, osądzające, wyolbrzymione, bezkompromisowe, rygorystyczne i zazwyczaj bardzo przekonywujące.

CO ONE ROBIĄ
Burzą rzeczywistość. Prowadzą do poczucia samotności, stresu, depresji, złości, beznadziejności, bezsilności, nieufności czy też lęku.

CO POTRZEBUJĘ ABY ZMIENIĆ TE ZABURZENIA SWOJEGO SPOSOBU MYŚLENIA ?
Wykształcić w sobie umiejętności aby być bardziej ich świadomym. Nauczyć się stawić im czoła i zmodyfikować je.

  1. JAK ZACZĄĆ TO ROBIĆ ?
    1. Rozpoznaj stresującą sytuację, wydarzenie.
    2. Zastanów się jaki nastrój i uczucia towarzyszą Ci przy tym.
    3. Pomyśl o reakcjach swojego ciała jakie Ci towarzyszą w tej sytuacji   np. Ból głowy, kołatanie serca, ból żołądka, drżenie rąk, przyspieszony oddech, pocenie się, chęć omdlenia czy płaczliwość.
    4. Zidentyfikuj to zniekształcenie swojego sposobu postrzegania sytuacji np. Nie dostanę tej pracy
    Moje zaburzenie -katastroficzność, wyolbrzymianie, przepowiadanie przyszłości.
    5. Zastanów się jakie masz na to obiektywne dowody.
    6. Wybierz i użyj alternatywną odpowiedź.

image

Napisano w Wiem więcej Tagi: , , ,
6 comments on “Terapia Poznawczo Zachowawcza. Myśli cz.2
  1. Maja napisał(a):

    Nie stać mnie na psychoterapię. Z depresji leczę się juz 6 lat. Czytam ten blog i dziekuje bardzo że jest, zaczynam rozumieć na czym terapia polega i mnie to ciekawi.
    Czekam na więcej i dziękuję .

    • Małgorzata napisał(a):

      Dziękuję za komentarz. Taki jest cel tego bloga aby zrozumieć czym jest depresja i na czym polega psychoterapia. Jednakże mój blog nie zastąpi rozmowy z fachowcem, psychiatrą czy psychologiem.
      Każdy jest inny i ma indywidualny problem. Według mnie najlepsza jest psychoterapia w grupie i tu nie ma ekwiwalentu. Nie mam wiedzy na temat takich grup w Polsce choć życzyłabym wszystkim aby uczestniczyli w nich bezpłatnie np. w zakresie ubezpieczenia społecznego.
      Pozdrawiam i życzę zdrowia.

  2. Gosiaok napisał(a):

    Fajnie, że piszesz inaczej, ciekawiej niź wszyscy o depresji. Można się czegoś nauczyć a nie tylko czytać o samopoczuciu. Gratuluję koncepcji jak i odwagi w innym świecie !
    Będę na bieżąco.
    Życzę zdrowia.
    G

    • Małgorzata napisał(a):

      Dziękuję za komentarz i za miłe słowa. Tak myślałam, że szybko koncepcja by mi się skończyła gdybym pisała tylko jak beznadziejnie się czuję 🙂
      Staram się naprzemiennie pisać o mojej terapii i o życiu w USA, będzie dużo ciekawostek bo życie tam jest odmienne i myślę, że interesujące z uwagi na wielokulturowość tego kraju.
      Pozdrawiam.

  3. Monika napisał(a):

    Witam. Moja choroba rozpoczęła się gdy miałam 14 lat i mam wrażenie, że z tego się nie wychodzi. Na początku nikt nie wiedział, że to depresja i matka myślała, że nie chcę chodzić do szkoły. Mam 23 lata i jest jeszcze gorzej, nie mam żadnego chłopaka a moje związki kończą sie szybko.Nic mi się w życiu nie udaje i nie mam już na nic ochoty.

    • Małgorzata napisał(a):

      Dziękuję za komentarz. Znam osoby, które z depresji się wyleczyły w pewnym stopniu. Epizody depresyjne mogą wracać ale już nie w takim stopniu będziemy je odczuwać. Najważniejsze to abyś była pod opieką psychologa, który będzie wiedział jak Tobie w specyficznym przypadku pomóc. Na moim blogu masz pewne pomocne wskazówki ale ja namawiam na terapię i ewentualnie wizytę u lekarza psychiatry ponieważ on uzna czy nie potrzeba Ci wsparcia leków.
      Ja jestem pacjentem i co najwyżej mogę Cie zachęcić do podjęcia terapii i życzyć powodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*