Koło depresji w depresji

Depresja i negatywne myśli, chore myśli zaprzątające nasz umysł.

W tym wpisie chcę Ci pokazać konstrukcję jak negatywne myśli oddziałują  na nasze odczucia i zachowania.
Jeśli myślisz negatywnie to masz oczywiście złe odczucia i czujesz się z tym beznadziejnie.

To kolejny temat z mojej terapii grupowej, podczas której wytłumaczono mi jak działa koło depresji.
Pomoże nam w tym również zapoznanie się z CBT Cognitive Behavioral Therapy (terapia poznawczo behawioralna), ćwiczenia Mindfulness i wykształcenie w sobie postawy asertywnej.

Twoje myśli

Czy wiesz, że człowiek ma w ciągu dnia od 50 000 – 70 000 automatycznych myśli ?
Zaprzątają one nasz umysł i w depresji przeważnie w większości są one negatywne.
Jaki jest nasz cel ? Oczywiście generować jak najwięcej pozytywnych myśli odrzucając te negatywne.
Powiesz ” łatwo powiedzieć ” ?
Spróbuj popracować nad sobą, to Ty masz zarządzać tymi myślami a nie one Tobą, Twoim umysłem. I oczywiście bez Twojego wysiłku to się nie uda, tak jak nikt na siłę Cię z domu nie ” wyciągnie ” kiedy nie masz na to ochoty.
Nasze myśli, odczucia i zachowania są ze sobą zespolone. Tylko Ty możesz ten cykl, koło depresji przerwać poprzez zmianę sposobu swojego myślenia.
Pomagają nam w tym oczywiście psychoterapeuci i jak już wspomniałam wcześniej poproś ich o pomoc gdy tylko podejrzewasz u siebie symptomy depresji.
To co robisz powoduje jak się czujesz.
Im gorzej się czujesz to mniej jesteś aktywny.
Im mniej aktywny jesteś to gorzej z tym się czujesz. I tak w kółko.
Weź głęboki oddech i pamiętaj jedna czynność w jednym czasie. Małymi krokami do przodu w celu wyzdrowienia.

 

Cykl działania depresji

Cykl działania depresji

 

Działanie negatywnych myśli

Spójrz proszę na czynnik wywołujący nasze negatywne myśli.
Tu mamy – manager prosi o rozmowę po pracy.
To może być również koperta z czerwonymi literami Urząd Skarbowy, naczelnik.
To może być sąsiadka, która w sklepie przechodzi obok nas i nas nie zauważa.
Pomyśl czy nie miałeś ostatnio takich lub podobnych sytuacji ?

Jaka pierwsza myśl przychodzi Ci do głowy ?
W przypadku US u mnie była myśl KONTROLA SKARBOWA
W przypadku sąsiadki pomyślałabym, udaje, że mnie nie widzi… Chyba czymś ja ostatnio uraziłam, nigdy się tak nie zachowuje…..
Co czujesz w obu przypadkach ?
Niepokój, poczucie winy, strach, smutek. Zaczynasz generować negatywne myśli. Nie jest to obojętne dla Twojego ciała. Możesz zaobserwować co w takich sytuacjach się z nim dzieje.
Jak często tak reagujesz na poszczególne sytuacje kreując przy okazji cały ten łańcuszek ? Od zalążka myśli dalej poprzez odczucia i zachowanie ?

Czemu nie pomyślisz w przypadku US – pewnie znowu czegoś panienki nie rozumieją i trzeba im to wyjaśnić.
W przypadku sąsiadki – na pewno mnie nie zauważyła, jest zamyślona, spieszy się…
Te wszystkie myśli w Twojej głowie pojawiają się automatycznie i nawet możesz nie być tak do końca ich świadomy.
Pojawiają się a my je przetwarzamy, potęgujemy je często do rozmiaru katastrofy co prowadzi do naszego przygnębienia. Dół i czarna …..
Co ciekawe to fakt, że jesteśmy bardzo przekonani do tych myśli. Po prostu to jest dla nas fakt, wierzymy w to i kropka.

Inny przykład, patrzysz na licznik komentarzy na blogu i widzisz liczbę 200 odwiedzin w ciagu dnia i zero komentarzy. Co pomyślisz ? Ktoś wchodzi i wychodzi i chyba się nie podoba 🙁

Lub…poczekaj, cierpliwości. Musisz sobie zapracować na komentarze odwiedzających  🙂

Czy często wyolbrzymiasz sytuacje, które spotykają Cię w życiu ?
Ja na szczęście coraz mniej 🙂
Ale pracuję nad sobą.
image

Napisano w Wiem więcej Tagi: , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*