ANXIETY – Niepokój, lęk, obawa.

Niepokój , obawa, lęk

ANXIETY. Myślący mózg vs. Reagujący mózg.

Niepokój, poddenerwowanie, lęk, obawa, trwoga czy niecierpliwość.
Zaburzenia lękowe czyli anxiety disorders często towarzyszą depresji aczkolwiek często taki stan towarzyszy też ludziom niecierpiącym na depresję.

Temat niezmiernie ciekawy i dlatego postanowiłam się z Wami podzielić.

To jak myślisz oddziałuje na to jak się czujesz oraz jak się czujesz powoduje jak myślisz.

Przykładem tego ścisłego powiązania umysł – ciało jest reakcja Twojego organizmu na stres.

Ciagle zamartwianie się z powodu problemów w pracy, finansów czy innych problemów życiowych może powodować napięcie mięśni, ból, migrenę, lęki i problemy z układem trawiennym.
Może również prowadzić do podwyższenia ciśnienia krwi, zaburzeń snu lub też innych poważnych problemów.

Z drugiej strony długotrwały ból lub problemy zdrowotne oddziałują na Twoje emocje. Możesz być bardzo zestresowany, niespokojny i zachorować na depresję i tu ważne jest jak będąc w takim stanie poradzisz sobie ze swoją chorobą.

W ubiegłym roku przez około pięć miesięcy miałam silne bóle podbrzusza. Odwiedziłam ginekologa, internistę, ortopedę oraz zrobiłam wszystkie badania z krwi i z moczu.
Badania wyszły bardzo dobre a ja wciąż brałam tabletki przeciwbólowe. Bardzo się martwiłam i byłam przygnębiona.

Nadeszła moja zaplanowana cykliczna wizyta u psychiatry, powiedziałam jej o tych bólach poniewaz powodowały moją apatię. Pani doktor w skrócie określiła, iż bóle brzucha, które mi dokuczają wynikają z depresji. Są to bóle somatyczne nie mające nic wspólnego z fizyczną dolegliwością…

Niepokój też może być „zdrowy”. Może być normalną i nieuniknioną reakcją na nasze doświadczenia życiowe lub naszych bliskich.
Trudno się przecież nie martwić z powodu na przykład naszego rozwodu czy rozwodu naszego dziecka. Trudno też się cieszyć z diagnozy choroby lub pozostać na nią obojętny.

Obawa, lęk

Zaburzony niepokój, zaburzone lęki czy obawy różnią się od tych normalnych życiowych lęków. Jak już wcześniej wspomiałam są bardziej intensywne, dłużej trwają i powodują życiowe problemy.

Co powoduje taki niepokój ?

Czynnikami czyli wyzwalaczami/impulsami takiego stanu mogą być geny, zaburzenia chemiczne pracy mózguTU, stres zewnętrzny czy też wydarzenia z przeszłości, jakaś trauma.

Jak taki stan odbiera nasz mózg ?

Takie impulsy odbiera Reagujący mózg czyli pewna jego część.
Część mózgu odpowiadająca za realne myślenie jest tu pominięta, nie uaktywnia się. Tą część mózgu terapeuci nazywają Myślącym mózgiem.
Reagujący mózg aktywuje Sympatyczny układ nerwowy, który to z kolei wyzwala reakcję FIGHT-or-FLIGHT RESPONSE.
Inaczej można to określić Walcz lub Uciekaj.

Aby to wszystko lepiej zrozumieć zacytuję tu Wikipedię.

„Autonomiczny układ nerwowy jest częścią układu nerwowego, którego nerwy unerwiają narządy wewnętrzne .
Działanie tego układu jak nazwa wskazuje jest automatyczne i niezależne od naszej woli czyli np. wydzielanie soku żołądkowego czy ruchy perystaltyczne jelit.

Ten układ dzieli się na Sympatyczny ( współczulny ), pobudzający układ nerwowy i Parasympatyczny ( przywspółczulny ), hamujący.
Wszystkie narządy nasze wewnętrzne są unerwione jednocześnie przez te oba układy – ich działanie względem siebie jest antagonistyczne.

W sytuacjach stresowych przeważa działanie Sympatycznego układu nerwowego nad tym drugim. Oba te układy nerwowe wzajemnie się uzupełniają.”

Nasza reakcja typu FIGHT-or-FLIGHT zadziałała po impulsie, stresorze.
Zaczynamy mieć fizyczne odczucia, potem myśli oczywiście pełne strachu i obaw i zaczyna się akcja typu :
Ucieczka, unikanie, wypatrywanie niebezpieczeństwa lub walka z tym lękiem.

Pamiętam u siebie te stany lękowe. Poddenerwowanie, niepokój, drżenie rąk, ściśnięte gardło czy ucisk w klatce piersiowej.
Ogromna depresja, wycofanie z życia i izolacja. Ten stan kilka razy doprowadzał mnie do ataków paniki.
Tu nie dopuszczałam do aktywacji tej Myślącej części mózgu. Nie analizowałam faktów tylko podawałam się działaniu zaburzonych myśli odczuwając trwogę i obserwując reakcję mojego ciała.
Moje zaburzone, negatywne myśli uruchamiały tą Reagująca część mózgu, następowały symptomy fizyczne takie jak drżenie rąk czy poty na ciele itp. co znowu nakręcało emocje czyli płacz, strach i jedyna myśl jaka często przychodzi do głowy to ucieczka z tego świata, samobójstwo.

Jest bardzo źle i będzie gorzej. Napewno będzie gorzej i napewno nie ma innego wyjścia tylko ucieczka. Wyzwolenie z tego parszywego stanu.
Tak myśli się właśnie w depresji. Tak wygląda zwariowane koło Myśli, odczucia, reakcja.

Tak bardzo bym chciała poprzez ten blog przybliżyć Wam to wszystko co dzieje się z naszym ciałem i umysłem w depresji.
Jeśli jesteś ze mną od początku to już masz sporą wiedzę w tym temacie.
Już tak się nie obawiasz tej choroby ponieważ ją lepiej rozumiesz a ja dam Ci narzędzia jak ją pokonać.

Na przykład, nie mam pracy.
Napewno nie uda mi się nigdzie zatrudnić, nie dam rady finansowo, jak to powiem dzieciom, nie wyjadą na wymarzone wakacje. Wszystko się wali, jestem jednym wielkim nieszczęściem.
Jeśli myślimy w ten sposób to uruchamiamy tą Reagującą część mózgu, tą niedoskonałą i ona będzie nakręcała coraz to gorsze myśli, które znowu wyzwolą te negatywne emocje a te spowodują symptomy fizyczne-nasze ciało będzie reagować jakby było zaatakowane( bicie serca, suchość w gardle i wiele innych).
Lecz jeśli weźmiemy głęboki oddech i zaczniemy myśleć optymistycznie to uruchamiamy tą „lepszą” część mózgu – Myślącą.
Ok, jakie są fakty ? Co świadczy o tym, że ja tej pracy nie znajdę ?
Tu musimy wyszukać wszystkie okoliczności, które bedą przemawiać za tym, że ja znajdę to zatrudnienie.
Mam dobre wykształcenie, znam się dobrze na tym co robiłam ostatnio, byłam lubiana przez wspołpracowników lub szefa.
Można na mnie polegać, świetnie dogadywałam się z klientami itd.
Naprawdę można mnożyć takie przykłady. Trzeba tylko przestawić sie na pozytywne myślenie.

To jaki przygotowuję sobie plan ?

Daję ogłoszenie do internetu. Kontaktuję się ze znajomymi prosząc o pomoc lub odwiedzam firmę, w której chciałabym pracować. To nic nie kosztuje. To tylko mój czas i chęci.

Walcz lub uciekaj
To właśnie jest ta Twoja odpowiedź, Twoja reakcja na problem.
Albo myślisz pozytywnie przez co walczysz albo uciekasz od problemu potęgując go jeszcze bardziej.
Taki problem potrzebuje natychmiast reakcji, TU i TERAZ.
Reakcji od Myślącej analitycznej części naszego mózgu.

Zapytam się Ciebie inaczej….

A co byś powiedział swojemu przyjacielowi albo dziecku gdyby przyszli do Ciebie prosząc o radę w sytuacji gdy stracili pracę ?

O rany ! To faktycznie masz powód do zmartwień. Ale Cię dopadło. Wszystko Ci się teraz zawali, cały świat. Gorzej już być u Ciebie chyba nie może…
Tak jemu powiesz ?

Czy będziesz miły, będziesz starał się go pocieszać i próbował dawać rady jak wyjść z tej sytuacji ?
Zaproponujesz jakiś kurs czy poprostu inny rodzaj pomocy ?
Jeśli tak postąpisz z przyjacielem to czemu nie możesz być tak miłym i optymistycznym dla siebie ? Pomyśl proszę.

To lewa półkula mózgu myśli w czasie teraźniejszym. Tak jakby mocniej stąpała po ziemi. Jest WŁAŚNIE tu i teraz.

Prawa część mózgu jest wciąż w przeszłości, rozpamiętuje to co się wydarzyło kiedyś lub całkiem niedawno lub buja w obłokach czyli jest w przyszłości.
Często próbuje zastąpić wróżkę i już przewiduje co się stanie . A stanie się i napewno nic dobrego 🙂
Pamiętacie tamat o Zaburzonych myślach ? TU
Białe albo czarne bez szarości myślenie albo przepowiadanie nieciekawej przyszłości ? Wyolbrzymianie problemu ?

Wracając do naszego mózgu przybliżę Wam różnicę pomiędzy tym Reagującym mózgiem a Myślącym.

Reagujący mózg działa jak nasz ochroniarz, ciągle czujny, na straży wyczekujący niebezpieczeństwa.

Przykre ale jest prymitywny. Reaguje automatycznie i bezmyślnie.
Nie potrafi dobrze ocenić zagrożenia czy stresowej sytuacji.
Co ciekawe nie potrafi rozpoznać czy to zagrożenie jest prawdziwe czy fałszywe !
Mamy niepokój, stres ponieważ w sytuacji braku pracy widzimy juz katastroficzne następstwa i nasz mózg, ten reagujący takie informacje odbiera jako prawdziwe zagrożenie.

On nie odróżnia prawdy od fałszu.

Niebezpieczne sytuacje przyjmuje szybciutko i niezwykle łatwo. Tak jest jemu wygodniej.
Tylko z powtarzanego doświadczenia może zrozumieć, że coś jest bezpieczne.

Myślący mózg, ta część analityczna, mądrzejsza.
Działa jak analityk, rozwiązuje problemy.
Jest bardziej zaawansowany, potrafi myślec i oceniać zagrożenie. Potrafi używać fakty odnośnie niebezpieczeństwa, czy są one prawdziwe czy nie.
Określa czy coś jest niebezpieczne lub bezpieczne tylko i wyłącznie na podstawie faktów.
Bezpieczeństwo odczytuje ze słów i faktów.

To nie ja to mój mózg tak myśli ?

Poniekąd tak 🙂 Ale to Ty decydujesz jak ma on myśleć, czy tą częścią Reagującą czy częścią Myślącą – Analityczną.

Temat niezmiernie ciekawy jak dla mnie. Jeśli macie podobne odczucia to proszę o komentarze .

Więcej o mózgu w następnym wpisie, temat niewyczerpany i będzie jeszcze ciekawiej 🙂
Napiszę dlaczego na przykład bije mocniej nasze serce w odpowiedzi na stresującą sytuację. Dlaczego nasz organizm reaguje tak a nie inaczej.

Napisano w Wiem więcej Tagi:
2 comments on “ANXIETY – Niepokój, lęk, obawa.
  1. Kasia napisał(a):

    Bardzo dobry opis! Dziękuję za piękne wytłumaczenie różnic w działaniu poszczególnych części mózgu. Niedługo będę pisała o zaburzeniach lękowych i pozwolę sobie na umieszczenie linka do tego posta.
    Pozdrawiam
    Kasia
    kasianervus.blogspot.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*